BRAND SI BRANDING
Scopul acestui articol este de a defini si explica cativa termeni cu care ne intalnim adesea, anume brandul si brandingul – doi termeni care au roluri diferite, dar care impreuna contureaza imaginea unei afaceri, a unui produs sau serviciu.
CE ESTE BRANDUL
Sa incepem cu inceputul. Nu poti vinde un produs/serviciu fara identitate.
Brandul (sau marca, desi, dupa cum veti vedea, brandul este mai mult decat atat) este un bun intangibil al unei companii, un element “fictiv” de diferentiere. Este o emotie, un sentiment, relatia dintre client si afacere, reflectand modul in care aceasta este perceputa de consumatori in urma mesajului transmis. Ne place sa fim conectati cu brandurile pe care le respectam, sa ne identificam cu produsele/serviciile acestora.
Sa ne gandim, spre exemplu, la Coca Cola – cand spui aceste cuvinte, in minte iti vin imediat nenumaratele experiente senzoriale pe care le-ai trait consumand acest produs. La fel si in cazul Harley Davidson – primele lucruri la care ne gandim tin tot de latura emotionala (libertate, actiune, comunitate).
CE ESTE BRAND IDENTITY / identitatea de brand
Daca brandul este, cum am mentionat mai sus, ceea ce cred consumatorii despre tine, perceptia lor despre produsele sau serviciile tale, identitatea de brand este tangibila si cuprinde toate instrumentele care creeaza o imagine unitara.
Componentele unui brand sunt reprezentate vizual prin simbol, culoare, denumire, mesajul si consistenta grafica transmise pe toate materialele de promovare. Alaturi de componenta auditiva, toate acestea ajuta la cresterea credibilitatii si la stabilirea unei relatii pozitive cu publicul tinta.
CE ESTE BRANDINGUL
Pana acum am aflat ca brandul este o conexiune, iar identitatea brandului – un set de elemente care creeaza imaginea vizuala. Brandul este intangibil, in timp ce identitatea brandului este tangibila.
In ceea ce priveste brandingul, putem spune ca este un proces consecvent de creare a unui nume și a unei imagini unice pentru un produs, companie sau serviciu in mintea consumatorilor.
Brandingul este felul in care comunici atributele, valorile tale, creezi awareness si stabilesti conexiuni loiale intre companie si consumatorii tai, deosebindu-te de concurenta.
Pe scurt:
BRAND: relatia intre consumator si business.
BRAND IDENTITY: ceea ce vedem, aspectul brandului.
BRANDING: procesul prin care creezi awareness, prin care consumatorii afla despre tine, produsele sau serviciile pe care le oferi.
NOTORIETATEA INFLUENTEAZA ACHIZITA
Prezenta si popularitatea brandului joaca un rol important in influentarea comportamentului consumatorului.
Cu cat esti mai cunoscut in piata, cu atat ai mai multe sanse sa vinzi. Cu cat iti expui mai mult produsul pe diverse canale de comunicare, cu atat clientii tai il vor recunoaste mai usor, vor asocia brandul cu serviciile pe care le oferi, le vor cumpara si recomada mai departe.
Acum ca lucrurile sunt ceva mai clare, poti incepe sa-ti construiesti brandul etapa cu etapa, iar rezultatul final va fi in concordanta cu valorile tale si cu scopul cu care ai plecat la drum.
